Sidor

lördag 23 mars 2013

Tips och tricks...

...som jag använt mej av hittils ;)

  • Baby Heavens inlägg passar till många mindre blöjor då de är raka och ganska smala. Så dem kan man prova om man saknar inlägg till en liten blöja. De går också utmärkt att använda till Fuzzi Bunz os och os Elite, när man har dessa inställda på en liten storlek passar inte fuzzi bunz-inläggen som är ganska breda.

  • Jag använder små tunna inlägg/boosters av gasväv/ flanell/ bambublandning/ hampafleece/ minky ovanpå fleeceblöjor då bebis är insmord med salva som kan sätta igen fleecen så den inte suger upp. Dessutom har jag märkt att det även hjälper till att transportera ner kisset i fleeceblöjan och därför brukar jag lägga i ett sånt litet inlägg i "kisszonen" (olika för pojkar och flickor, jag har en liten pojke) om blöjan är en aning stor vid låren eller aningens för smal i grenen. Då går kisset ut i blöjan via inlägget istället för att delvis rinna ut direkt vid låren/grenen innan blöjan hinner suga upp det. (Vet inte om detta funkar på samma sätt då man tyglöjar en liten flicka.)

  • Inlägget/inläggen jag använder ska passa blöjan (inte för stort eller för litet) och kunna ligga på plats utan att knöla, för att hindra läckage på grund av att det rinner bredvid inlägget eller det inte hinner suga upp för att det är för knöligt etc. Min måttstock för om ett inlägg passar är att det ska täcka över blöjan mittemellan benresårerna när man lägger inlägget över för att se om det passar. Sen när jag stoppar blöjan känner jag efter att den smalaste delen på blöjan fylls ut helt av inlägget/inläggen. Om den inte gör det kan det hända att blöjan läcker då det rinner bredvid. För vissa är det inte så noga att inläggen passar perfekt, men jag tror att jag har en storkissande pojke och då gör det stor skillnad har jag märkt! (Men för andra kan det rent av vara tvärtom att inlägget inte ska fylla ut alls mot kanten har jag läst.) Första tiden var detta inte så noga, en nyfödd kissar sällan så mycket, men efter några veckor blev det så. 

  • Om man stoppar blöjan för mycket kan det få motsatt effekt då det kan göra att det glipar mellan barnets lår och blöjan för att den blivit för tjock. Jag tycker två inlägg är max/blöja och då ska de helst  inte vara lika tjocka. Ett inlägg får gärna vara tunt och lite bredare så att det fyller ut på sidorna och ett något smalare och 1-2 lager tjockare. Jag anpassar inlägget efter hur länge blöjan ska sitta på (byta ofta=ett inlägg, räknar jag med att I snart behöver en sovstund tar jag två osv. Man får prova sej fram!

  • Jag använder blöjor dels i naturmaterial (bambuvelour, någon i vanlig velour) och dels i fleece/fuskmocka. De i naturmaterial är bra för då kan jag smörja in bebis med slvor utan att behöva bry mej om att det ska påverka blöjan särskilt mycket. De med torrskikt är bra för att låta huden vila lite, särskilt området uppe vid magen där I är känslig. (Vi har inte provat några andra torrskikt än.)

  • Jag tvättar fleeceblöjor separat. I början tvättade jag alla bebiskläder och blöjor tillsammans. (Vi har så mkt tvätt när jag tvättar till hela familjen så jag brukar köra bebistvätten för sej, på ett särskilt tvättprogram för bebiskläder som sköljer extra noga osv.,  annan tvätt kan jag ofta köra på lite snabbare program om det är sånt som tvättas ofta.) Men efter ett tag började jag tvätta fleeceblöjorna separat då jag tycker att det blir skillnad på dem om man inte tvättar dem tillsammans med de små inläggen och blöjorna i naturmaterial som kan ha rester av salva osv. som sitter fast ganska hårt (jobbigt att skrubba bort före varje tvätt och det går bort i tvätten, vill däremot inte att mina fleeceblöjor ska tvättas med samma vatten som innehåller salvresterna).

  • Jag tvättar oftast mina blöjor med fuskmocka på insidan med fleeceblöjorna. Har också märkt att mina hemsydda minkyinlägg blivit lite igensatta och inte sugit upp lika bra och då har jag tvättat dem som fleeceblöjorna.

  • Sen tvättar jag ibland blöjorna med fleeceinsida på 95 grader och med en aning diskmedel i tvättmedelsfacket, alternativt skrubbar dem och låter ligga i diskmedelsvatten innan tvätt ett par timmar eller så. De blöjor som är i naturmaterial som jag har (Alvehamn och en Little Lamb i organisk bomull)  tvättar jag i 40 eller 60 grader.

  • Jag blandar en del bikarbonat med tvättmedlet vid tvätt av blöjor (alla sorter, även då jag tvättar bebiskläder samtidigt, det rensar bort salvrester och tvättmedelsrester, jag har faktiskt börjat använda det ibland när jag tvättar annat också :)

  • Om fleeceblöjorna ändå blir igensatta kan man även tvätta med bara lite (! överdosera inte !) diskmedel och bikarbonat, eller prova allt ovanstående. Jag har fått göra detta flera gånger när jag köpt begagnade blöjor med fleeceinsida.

  • Jag har alltid i en kork koncentrerad ättika och en kork pressad citron i sköljmedelsfacket.

  • Om blöjorna börjar lukta "sunkigt" eller av ammoniak lägger jag dem i blöt med lite bikarbonat och ättika (obs även inläggen). Det kan också räcka med att bara skölja ur blöjan när man bytt eller lägga i blöt med bara vatten. Jag har haft problem med sunkiga blöjor en gång under månad 1-2, de började lukta illa och en eller två luktade även lite ammoniak. Det gäller att man kör samma behandling av alla blöjor och inlägg så att man inte får tillbaka problemet. Man kan även prova med att tvätta allt med extra mycket tvättmedel (då orsaken kan vara att man inte fått blöjorna tillräckligt rena eller att man använt för lite tvättmedel) och att tvätta dem utan tvättmedel ( orsaken kan vara att blöjor och inlägg är igensatta eller att man använt för mycket tvättmedel). Om jag kör en tvätt med extra mycket tvättmedel avslutar jag med en tvättmedelsfri tvätt för säkerhets skull. Vissa får aldrig problem med lukt eller ammoniak, vissa har det relativt ofta. Jag har haft problem med det en gång till under den tredje månaden nyligen då jag tyckte de började lukta igen, men jag har inte haft särskilt svårt att bli av med det! Jag använder generellt ganska lite tvättmedel när jag tvättar så det kan bero på dels det men sen verkar också tex. microfiberinläggen ha en tendens att lagra tvättmedelsrester ändå. Det verkar också ha att göra med olika slags vatten (hårt/mjukt etc.). På amerikanska bloggar har jag läst att bikarbonat gör hårt vatten mjukare.

2 kommentarer:

Om mig

SÖDERTÄLJE, Sweden, Sweden
Här har jag har skrivit en del om egna erfarenheter av att använda och sy tygblöjor. Sen har det blivit lite om andra saker som jag börjat sy. Några inlägg om Asperger som vi har i familjen har det också blivit samt lite om EC. Hoppas att bloggen kan vara av intresse och till hjälp för någon. Ha en bra dag!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *