Sidor

tisdag 2 april 2013

Att ha Asperger



I dag är det världsautismdagen! Därför har jag bett min son skriva en text om hur det är att ha Asperger.

Att ha Asperger
Hej jag heter Leo och är snart 11år jag ska förklara nu hur det är att ha Asperger.
Det känns på två olika sätt för mig det känns alltså både bra och dåligt.

Det som är bra är

Att jag är smart på mitt eget sätt för att jag tänker på andra saker än andra
Jag tycker om att skoja och skojar om allting och det är bara ibland folk förstår mina skämt. Jag har en egen sorts humor som jag gillar.
Jag tycker om att leka själv i bland, och med mina låtsaskompisar, jag gillar att tänka på mina idéer och leka med mina tankar
Jag tycker att saker är roliga även om jag inte kan dem till exempel tv spel
Att jag glömmer bort vad mina hemlisar är (jag glömmer inte att det är hemlisar utan jag glömmer bort vad det är jag håller hemligt), och det tycker jag är bra för då håller jag hemlisen hemlig. Det som är dåligt är att jag inte ens kommer ihåg det själv.

Det som är dåligt är

Att jag rör på mig så mycket att jag inte ens märker det
Jag har svårt med att påbörja och göra färdigt i tid
Jag glömmer en massa saker hela tiden
Jag förstår inte vad andra menar ibland
Jag är inte så bra på matte
Jag har svårt att slutföra saker
Jag blir lätt stressad, orolig och förvirrad i skolan vid höga ljud, när dom tar upp saker och när dom skäller eller straffar alla på fritids etc.
Jag tar åt mej av allt, t.ex. alla som säger något dumt eller när någon slår mig
Jag blir tröt på samlingen på fritids om den är för lång

Hur det känns att ha Asperger

Ibland vill jag inte göra nåt ibland vill jag göra nåt alltså det känns konstigt och för virande.
Ibland blir jag till och med snurrig i huvet när jag tänker på något på morgonen. Jag gillar rubix kuber också men jag blir snurrig av att tänka på dom.

Leka med kompisar

Det känns konstigt för att jag vill det ibland men ibland inte det blir jag förvirrad och snurrig av.

Vilka hjälpmedel jag behöver

Jag behöver timstockar för att hålla tiden, rutiner så jag vet vad jag ska göra tex på morgonen, påminnelser och larm för att komma ihåg saker och ting och en cadex klocka för att komma ihåg saker i skolan. Jag behöver flera hjälpmedel men jag har inte skrivit ner alla.


11 kommentarer:

  1. Hej Leo :) Tack för att du delar med dig av hur det är att ha Asperger..
    Hoppas många läser det du har skrivit,för det gör det lättare att förstå hur det kan vara.
    Du skriver mycket bra dessutom !
    Jag tror att det kommer att gå riktigt bra för dig i framtiden..Lycka till!! :)/Annika

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, den uppskattades av Leo :)

    SvaraRadera
  3. Du skriver jättebra. Jag känner igen mig i en hel del du skriver...jag har också Asperger. Hjälpmedel är bra tycker jag. :)

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om min kommentar försvann...den verkade visst göra det. Jag tycker du skriver jättebra, och jag känner igen mig i en hel del...jag har också Asperger. Hoppas att du fortsätter skriva och sprida kunskap som du gör. Men se till att du gör det som känns bra för dig, så det inte upptar all din tid och känns som ett krav. (Det brukar det göra för mig, det är därför jag skrev så. :)) Hjälpmedel är väldigt bra tycker jag. Lycka till. :)

    SvaraRadera
  5. Jättebra skrivet Leo!! Jag känner igen min nioåriga son i nästan allt du berättar.

    SvaraRadera
  6. Hej Leo!! Vad bra du skriver :)
    Lycka till i framtiden.

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet Leo,det är viktigt att andra får reda på hur det är att ha asperger

    SvaraRadera
  8. Bra och moget skrivet Leo, får en god inblick i dina tankar.
    Mvh Linda

    SvaraRadera
  9. Hej Leo!!! Jätteintressant att läsa dina tankar... Jag jobbar på förskola med barn som har autism, min önskan hade varit att de någon gång i framtiden skulle kunna skriva så som du, så att man lättare kan lära sig hur det är inne i era tankar.
    Lycka till i framtiden!!
    Hälsning.. Gitte

    SvaraRadera
  10. Tack för alla kommentarer! Och du som jobbar där på förskolan med barn med autism, finns det någon som har asperger? För asperger är en del i diagnosen av autismspektrum. Och du som har en son som har asperger -asperger gör också att man har smarta idéer ibland. Ibland kan det faktiskt vara bra att ha asperger. Du som känner igen dej själv -kom ihåg att du inte alltid ska komma på mat, det kan vara bra att köpa färdig mat Ibland. /Leo

    SvaraRadera
  11. Leo menar att man kan slippa förvirring som kan uppstå när man måste komma på nåt att laga genom att köpa färdigt ibland. Därav tipset om det... :)

    SvaraRadera

Om mig

SÖDERTÄLJE, Sweden, Sweden
Här har jag har skrivit en del om egna erfarenheter av att använda och sy tygblöjor. Sen har det blivit lite om andra saker som jag börjat sy. Några inlägg om Asperger som vi har i familjen har det också blivit samt lite om EC. Hoppas att bloggen kan vara av intresse och till hjälp för någon. Ha en bra dag!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *