Sidor

fredag 5 april 2013

Andra och tredje månaden med tygblöjor

Andra månaden blev det lättare då de flesta blöjorna sitter bättre. Av NB-blöjorna använde vi bara en hemsydd blöja (Drakblöja, egen design bästa NB/XS blöjan!) en andra månad, de andra hade blivit för små. Men så växte också vår bebis väldigt fort.

Även Fuzzie Bunz perfect size i small funkade bra som nattblöjor under andra månaden då de satt bättre vid låren och med rätt inlägg -man får prova sej fram mycket med inläggen vartefter som barnet växer och passformen på blöjorna förändras. Det som funkade perfekt för en vecka sedan kanske inte fungerar bra en annan vecka eftersom barnet växer så fort under den här perioden.
Vid tillväxtperioder (allt från enstaka dagar till 1-2 veckor) kanske barnet ammar eller äter extra mycket bröstmjölksersättning. Då kissar hen också mycket mer och man behöver extra inlägg eller tätare blöjbyten. Hur mycket som kommer i blöjorna är ju förstås individuellt från barn till barn, både vad gäller det ena och det andra ;), och det kan variera. Magen påverkas ofta av att tänderna börjar komma tex. (Det här med tänderna började vi märka mycket under tredje månaden hos oss.)

Under andra månaden var det för övrigt rätt mycket trixande med in läggen! (Mer om inlägg lite längre ner i texten.) Blöjor som hade suttit väldigt bra tidigare satt inte alls lika bra längre med andra inlägg och i och med att bebis blir mkt rundare, inte för att de blivit för små men för att passformen ändras.

Närmare tredje månaden sitter Alvehamns OS blöja väldigt bra, och under tredje månaden tycker jag
passformen blir ännu bättre.

Mot slutet av andra månaden börjar jag plocka fram en del andra blöjor i medium; Baby Heaven och Swaddle Bees. Dessa sitter jättebra på I nu, passformen är mkt bättre med de rundare låren. Swaddle bees egna hampainlägg är de inlägg jag tycker "passar bäst i sin blöja" -de åker inte omkring, de fyller ut blöjan utan att knorvla ihop sej i ändar eller på
sidorna och de suger även bra (jag skulle inte använda dem som nattblöja men funkar bra för I under sovstunder på dagen, de behöver bytas efter drygt ett par timmar). Å andra sidan blir de ganska styva då jag inte torktumlar. Önskar att jag både hade plats att hänga och torktumlare, hampainläggen blir rätt mjuka och gosiga när de torktumlas (som de var när ja köpte dem ;)
Med Baby Heaven blöjan använder jag ett Baby Heaven inlägg och en hm tvättlapp (Ja hm började ju med en inredningskollektion för baby under 2012, där tvättlappar ingick, och då passade jag på att köpa tvättlappar för mina kuponger.). Det suger lite mer än bara ett inlägg (I kissar rätt mkt) men blir inte lika tjockt som med två Baby Heaven inlägg. Använder jag två inlägg blir blöjan så tjock på I att den inte passar, han är inte så stor än så passformen blir helt fel.

Det här med inlägg, ergfarenheter så här långt...
Jag gillar inte att använda andra vikinlägg eller vikta microfibertrasor i pocketarna, som vissa gör, jag tycker blöjorna bara blir alldeles knöliga då dessa inte ligger på plats. Däremot har jag sytt flera olika typer av inlägg av microfibertrasor som jag är väldigt nöjd med.. Ikeas tvättlappar KRAMA gillar många att använda som inlägg och dessa tycker jag också funkar bra då man bara viker dem en gång och de blir ganska släta. Jag tycker att de är väldigt bra att kombinera med annat inlägg till natten och längre sovstunder
Jag använder som sagt även hm´s tvättlappar som är lite mindre, de jag har är 25x25 cm.
Men det går ju precis lika bra att sy egna av gamla handdukar också!

Inlägget ska passa blöjan och ha lagom uppsugning för det tillfälle blöjan ska användas.
När det gäller passform tycker jag att blöjorna sitter bäst på I om jag väljer ett inlägg som ligger mot kanterna på blöjans smalaste ställe, och ett litet inlägg eller en booster utanpå fickan. Annars kan de läcka då kisset hittar ut snabbare än det når inlägget. särskilt vad gäller blöjor med fleece-insida. Se mer i mitt inlägg Tips och tricks...

För nyfödd som sover väldigt mycket över hela dygnet behövs ungefär samma uppsugningsförmåga konstant, men man kan behöva extra uppsugningsförmåga om man ska åka bort en stund, till affären, ta en sväng med bilen eller gå en promenad.

Bebisbajs & Läckande blöjor
Läckande blöjor har hos oss ofta berott på att  mjölk-bajjet sätter sej som en tjock hinna eller smet över blöjan, precis över hela uppsugningsområdet och ut i kanterna på sidorna...det blir lite svårt för blöjan att suga upp något mer då. Byter alltid när det kommit bebisbajs, men ibland har man ju missat att det kommit tex. under en sovstund och då har det hunnit läcka.
Det här med läckande blöjor är ju lika vanligt med engångsblöjor, vissa tycker mer vanligt och andra tycker att det är mindre vanligt när man använder engångs. Alla barn är ju olika, har olika kroppsbyggnad och magar som funkar lite olika, så det är nog något man får leva med, åtminstone i perioder. Tycker man att det är ett stort problem får man nog leta blöjor med mer plats för bajjet tex. Eller börja med EC så tidigt som möjligt :)

Mer om bajsblöjor...

Personligen har jag aldrig haft några problem med lite (eller mycket ;) bebisbajs. Kan väl tycka att det är en, i sammanhanget, rätt så futtig sak att hantera med tanke på alla utmaningar man kan ställas inför som förälder. (Jag har även ett äldre barn med funktionshinder så jag har fått andra perspektiv på en del saker, det är en bonus jag fått som förälder till barn med speciella behov). Men visst kan småsaker ibland bli jobbiga när man sköter en liten människa dygnet runt, och då kan man svära över det. Det är lite komiskt med alla youtube-klipp (från USA) om hur man hanterar bajsblöjor tycker jag, och alla beskrivningar om allt man kan göra för att slippa få det på sej... :D. Vet inte om vi är lika känsliga för detta i Sverige MEN jag ska väl ändå tala om hur jag själv gör; det är ju ändå sånt man kan fundera på när man börjar med tygblöjor -engångsblöjor slänger man ju bara bort och behöver inte fundera mer på sen (förutom att det tar typ 500 år för varje blöja att brytas ned osv...! Jag ska ta reda på exakt vad som händer med kastade engångsblöjor för framtida blogginlägg, just nu har jag ingen exakt info på det.)
För min egen del vill jag skölja av bajsblöjorna ordentligt innan de läggs i tvättmaskin. Har jag grovt smutsad tvätt så gör jag alltid så, oberoende av vad det är för typ av smuts (och jag räknar bajshögar och större barns kräk etc. dit :D). Det känns som att det blir renare så, då behöver ju inte tvättmaskinen ta hand om det momentet utan det är redan gjort och tvättmaskinen kan börja tvätta rent på en gång istället.
Jag spolar av blöjorna i handfat (om jag gör det direkt), eller i tvätthon i tvättrummet om jag gör det innan jag slänger in tvätten i maskinen. Man kan försöka få av en del i toaletten först med tex. toapapper, en handdusch (om vi haft en liten handdusch vid handfatet hade jag nog hellre sköljt av blöjan över toaletten istället för i handfatet). Sen kan man ju alltid torka ur handfatet med lite såpa efteråt så det blir fräscht igen! Och använda tvål och vatten till händerna :)

Nu är månad tre snart slut och jag har kommit fram till att jag gillar våra Alvehamn blöjor bäst av de vi har hemma. Lilla I har växt väldigt snabbt och kan fortfarande ha den på minsta sättningen på längden, på bredden har han näst största. (Skulle det vara så att den blir lite liten på bredden runt magen framöver kan jag alltid sy förlängningstabbar med resår och knappar själv.) Han har kunnat använda dem från 4 kg då han hade minsta sättningen på längden och näst minsta på bredden. Det jag tycker är bra med blöjan är dels

  • att de går att tvätta med all tvätt (som tvättas utan sköljmedel), både 40 och 60 grader
  • att jag kan smörja in I med alla slags krämer i blöjområdet om jag vill, utan att det påverkar blöjans funktion
  • bra pris med mängdrabatt (då man köper direkt via Alvehamn, men det kan vara lång väntetid på blöjleveransen då)
  • naturmaterial på insidan (=ett extra uppsugande lager och blött mot barnets hud vilket underlättar EC)
  • materialen har eko-certifiering
  • läcker i princip aldrig (om jag inte stoppat för lite för en sovstund etc.)
Det jag inte tycker om är att resåren i fickan och ryggen är lite hård. Inte ett stort problem, med jag skulle vilja ha mjukare resår på själva fickan, som är närmast barnets hud bak, för att undvika märken. Och kanske lite mjukare resår i pulen bak också.
Jag har även kommit fram till att det är dags att prova ullbyxa och formsydd i större utsträckning då jag tycker att det verkar som att det blir för tätt för bebisrumpan att bara använda blöjor med PUL/Minky, särskilt på natten blir det för tätt nu när I ofta sover hela natten. I har provat litegrann, jag har köpt en ullbyxa och fler är på väg. Än så länge har jag inte så många formsydda i rätt storlek men vi har provat bla Igu Lee, en Popolini och en av Lilla lammets blöjor.
När jag har provat lite mer kommer jag göra ett särskilt inlägg om formsydda och ullbyxor, men det får bli lite längre fram.

I tycker att blöjan med bilar på är finast, det är en Mother Worksmed fleeceinsida. Han blev så glad när han såg den. Hoppas att jag hinner sy lite fler blöjor med fina motiv på snart nu när han börjat titta på dem :) 



2 kommentarer:

  1. Svar: kul att du ville vara med i veckans blogg! En vinnare är nu publicerad så gå in och se om det blev du annars passa på att anmäl dig till den nya tävlingen och få en nya chans:)
    http://www.domkallarmighannes.com/2013/04/veckans-blogg.html
    Kram Joanna

    SvaraRadera
  2. Har ändrat "Mother Ease" till
    "Mother Works". Jag blandar ofta ihop de två *oops*.

    SvaraRadera

Om mig

SÖDERTÄLJE, Sweden, Sweden
Här har jag har skrivit en del om egna erfarenheter av att använda och sy tygblöjor. Sen har det blivit lite om andra saker som jag börjat sy. Några inlägg om Asperger som vi har i familjen har det också blivit samt lite om EC. Hoppas att bloggen kan vara av intresse och till hjälp för någon. Ha en bra dag!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *