Sidor

tisdag 5 mars 2013

Första månaden med tygisar



Vi har nu använt tygblöjor till I ca 2,5 månader. Detta är mina reflektioner så här långt, uppdelat per månad på ett ungefär. (Om jag refererar till hur blöjorna sitter på andra barn så baseras det på ett antal recensioner jag sett och läst av andra som använder tygisar. Det finns gott om inlägg på youtube, sajter och forum i olika länder att gå igenom om man har tid och lust.)

Månad ett:

Jag ville använda tygisar från början för att inte bli för att inte bli för bekväm med engångsblöjorna, så jag började på en gång efter vi kom hem från BB. Jag hade med mej några blöjor till BB också, men vi åkte hem så snabbt så jag hann inte prova där :), efter ett halvt dygn kände vi oss redo att åka hem men vi fick vänta med utskrivning tills alla kontroller var klara så vi hann vara där ett dygn. Så skönt att kunna åka hem när man ville, allt hade gått bra, bebis och jag mådde bra och vi ville bara hem och komma igång med våra egna rutiner. Det var väldigt lyxigt att kunna åka hem på en gång eftersom jag hade varit tvungen att stanna i 10 dagar med förstfödde L.

Väl hemma började (som väntat) amningskaos, massa blöjbyten med pyttiga blöjor, sömnbrist och massor av bebisgos :). Jag hade tänkt att jag skulle använda både pockets och vikisar, men jag hann inte prova en enda vikning, så vikisarna blev inte använda till det. Men som skötbäddsunderlägg, matnings- och kräktrasor används de flitigt. Jag vet att många tycker att vikisar är jätteenkelt att använda, men det funkade inte för oss.

Jag använde inte tygisar till L när han var liten (han blir 11 i år, det är otroligt vad tiden gick undan...:), det var så mycket annat han behövde extra hjälp med.
Med andra ord är jag nybörjare, fast nu har jag ju hållit på tillräckligt länge för att ta reda på vad som funkar för oss ;). Och jag lär mej nya saker hela tiden, det är spännande och kul :).

Det hela började med att jag hade en massa dötid under sommaren, ungefär i mitten av graviditeten, när boandet hade satt in. Och då började jag läsa om tygblöjor och tog reda på allt jag kunde på nätet, varje dag under flera veckor. Jag kom fram till att pockets var det bästa alternativet för oss eftersom vi har tvättmaskin men inte torktumlare.
Tvättar hellre hemma än i tvättstugan, dels för att helt enkelt hinna med och dels på grund av alla tvättmedels- och sköljmedelsrester som sitter fast i maskinerna. Inte bra när man är allergisk mot vissa tvättmedel och inte bra för tygblöjor, även om det också kan fungera jättebra i vissa tvättstugor där alla verkligen håller rent efter sej och inte överdoserar i maskinerna (jag har bott i ett område en gång i livet där det faktiskt  funkade så bra ;).
Jag brukade torktumla i tvättstugan men nu funkar ingen av torktumlarna heller :(

Så jag köpte ett antal olika modeller att börja med plus några i medium.Det är bra att prova olika modeller så klart, när man inte har några tidigare erfarenheter angående passform osv. Och därför valde jag att köpa mycket begagnat. Jag valde att bara köpa blöjs med knappar för att slippa utvärdera om knappar eller kardborre var bäst, tyckte det var till räckligt att prova olika märken och sorter när det gällde passform och tyger (och jag är inte så förtjust i kardborre överlag...!)
Sen provade jag att sy ett par egna, köpte pul tyg och fastnade för att sy i det...(men jag har inte hunnit sy så jättemycket *L*).  Det här har väl också gjort mej till lite av "tygblöjsansvarig" i familjen, dvs. min man har inget emot tygblöjorna men tycker det är för mycket att hålla reda på med alla olika sorter och alla olika inlägg. Han hade nog hellre kört med AIO men det skulle ha varit en lite för stor kostnad för oss. Sen kan man ju inte begära att alla ska bli frälsta i tygblöjande heller, för min del hade det mycket med boandet att göra, särskilt i början, och det kändes som något konkret som jag kunde göra för att min bebis skulle må bra. Miljöaspekten och kostnader för engångsblöjor spelade också in. Men vi kör lite blandat med engångsblöjor också och det funkar bra för oss, men vissa barn tål inte att blanda tygisar och engångsblöjor.

Det här började jag med för nyfödd:
Fuzzi Bunz os 2st
Fuzzi Bunz os elite -köpte ny- 1 st
Fuzzi Bunz small 5 st ("nya" modellen)
Swaddle Bees small 2 st
Bum Genious NB AIO -köpte ny- 1 st, konverterad till knappar från kardborre
Alvehamns skalbyxa baby -köpte ny- 2 st
Glimma (Alvehamn) formsydda bambu 5 st
Alvehamns pocketblöja os i minky -köpte ny- 1 st
Pea Pods small pocket -köpte ny på erbjudande- 1 st
Hemsydda pockets i trikå, pul, mm 6 st
Hemsydd skalbyxa 1 st
Skalbyxa hemsydd begagnad 1 st
Alvehamns nattinlägg 1 st
Pea Pods prefold bambu small 1 st
Baby Heaven (äldre variant i bomullspul) small 2st
Baby Idea prefold hampablandning 1 st
Hemsydda inlägg, sydda till fuzziesarna i stl small 7 st (se tidigare inlägg och tutorial)
Lite hemsydda inlägg och boosters i  frotte/ hampafleece/ bambublandning/ flanell/ gasväv/ bomull/ trikå/ microfiberfrotte
Swaddle Bees inlägg small 3st
Fuzzi Bunz inlägg small -köpte nytt- 1st
Baby Heaven microfiberinlägg 4 st
Några extra microfiberinlägg "no name" 4-pack köpta nya på tradera
Snappis köpte jag 4-5 (det hade räckt med 2 då jag bara använde dem till två blöjor)
Hmmm...jag tror att det är alla...

Den första månaden var det lite trixigt med storlekarna. I vägde 3,6 kg vid födseln (han var beräknad att ligga omkring 3 kg men ville ligga kvar i magen och växa till sej lite extra :).

Fuzziesarna i one size (os) passade bra men inte Alvehamn pocket os, den var för stor och jag fick lägga undan den igen. Samma med pea poden i small. Jag upptäckte att jag inte alls gillade prefolds och liknande som inlägg i små pockets (funkar kanske bättre i stora?). Pea pod prefolden har jag sytt andra (superbra) inlägg av, alvehamns nattinlägg har jag mest använt som extra gosig och fin bebishandduk med suverän uppsugning och baby idea har jag lagt undan så länge. Jag misstänker att jag får användning av den och nattinlägget från Alvehamn när I blir större! Och de är i jättebra kvalitet som jag gillar, men det blir för tjockt i blöjorna än så länge. Provade också att använda Alvehamns nattinlägg som blöja med snappi och skalbyxa. Det går, men det blir en stor och klumpig blöja (använde den som nattblöja bara en gång).


Hemsydda pockets i pul (se recension i ett tidigare inlägg med den minsta modellen sydd efter ett mönster från cloth revolution), hemsydda pockets i trikå (tillsammans med hemsydda skalbyxor i pul) och Baby Heaven pockets använde jag i början. De jag kunde använda längst av dessa var de hemsydda i trikåtyger med skalbyxor till och en pocket sydd efter Myllymuksuts mönster (jag köpte deras "gör-det-själv-paket" - inte den billigaste blöjan att sy själv men bra paket ändå, fast mönstret är bara på finska *L*. (Se mitt första inlägg Första blöjan (september), pocket). Jag använde oftast snappi till de hemsydda i trikåtyger och de hade bra passform för nyfödde I. Dessa sydde jag efter Shar shars umblical cord nb mönster. Se även tidgare inlägg "drakblöja", sydd efter omgjort mönster och med andra material. Vår bästa xs-s blöja! :) (Drakblöja, egen design bästa NB/XS blöjan!)

Eftersom den äldre Baby Heaven var i bomullspul slutade jag med den när I började kissa mer, då började det bli blött runt kanterna efter en stund när han hade kissat. (Numera är alla Baby Heavens pockets i polyesterpul istället.) Passformen var annars bra, en aning stor i låren var den då I hade spinkiga babylår i mer än en månad.

Fuzzi bunz small, perfect size, var lite stora i låren på I men de fungerade ändå hyfsat. Har suttit väldigt bra i midjan hela tiden! Provade att byta ut resåren på en till reglerbar resår och det blev bra men jag hann inte med de andra. Jag köpte några helt nya i small och upptäckte att passformen var uppdaterad och dessa passade jättebra även i låren.

Swaddle bees var även de lite stora i låren, upplevde det som att passformen inte var optimal på I i denna storlek. De är också i nättaste laget för en nyfödd tycker jag då de sover mycket och ofta och man kanske inte vill byta blöja varannan timme (I vaknar alltid när jag byter, men det gör ju inte alla bebisar, min L kunde somna på skötbordet som bebis <3, fast han sov å andra sidan inte mycket överlag pga att han var överaktiv :)

Bum Genious NB satt bra den allra första tiden men blev snabbt för kort i midjan. Jag tyckte också att den var lite väl bred i grenen. På vissa barn passar den mer än två månader, men inte på I. Men jag tycker ändå den var prisvärd då den är billig i inköp (ny) jämfört med andra nb-blöjor. (Se tidigare inlägg Newborn Bum Genious AIO konverterad till knappar)

Alvehamns skalbyxa baby (nb) gjorde sitt jobb men de är aningen små i passformen enligt mej, passar alltså bra på nyfödd som inte är så stor, men inte så länge. Det var ganska kort midja också och det gjorde att de passade I under ca en månad. Vi hade nog kunnat börja direkt med os byxan från Alvehamn.
Jag använde skalbyxan med vikisar några gånger (limpvikt, den vikningen behöver man inte öva på *L*) och med glimma formsydda. Upptäckte att I var känslig mot bambun när han hade dem hela natten, vilket var tanken då jag köpt dessa för att använda som nattblöjor. Efter ett tag blev de också för korta i midjan. Jag tror att den uppdaterade Alvehamn modellen och Alvehamns nattblöja har mycket bättre passform då de ska vara större. Jag använde dem med Swaddle bee inläggen under i skalbyxan på natten eftersom I kissade mycket under natten. Efter att de inte passade längre behövde jag prova mej fram med vad han skulle ha på natten och använde engångsblöjor nattetid under några veckor.

Nu hade jag testat Alvehamn pocket os igen och den passade bra vid drygt 4 kg knäppt på den minsta storleken. Den har insida i bambuvelour och det tål I bättre än vanlig bambu. Köpte även ett 4-pack med torrinlägg (Imse Vimses) till att ha vid behov. De är jättebra! La en beställning på ytterligare 10 st nya pockets från Alvehamn och tänkte att jag kunde nog lösa behovet av nattblöja med dem och med rätt inlägg. Och det fungerade :)

  

 


2 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg! Det är precis den här typen av information som jag letat efter. Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Tack, kul att det är till hjälp :)

    SvaraRadera

Om mig

SÖDERTÄLJE, Sweden, Sweden
Här har jag har skrivit en del om egna erfarenheter av att använda och sy tygblöjor. Sen har det blivit lite om andra saker som jag börjat sy. Några inlägg om Asperger som vi har i familjen har det också blivit samt lite om EC. Hoppas att bloggen kan vara av intresse och till hjälp för någon. Ha en bra dag!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *