Sidor

onsdag 20 mars 2013

Asperger och skolstrul...

Jag håller på med ett inlägg om andra och tredje månaden med tygblöjor på I men har inte hunnit med riktigt. Det har nämligen gått upp och ner för vår Aspie (Aspergare) i skolan ett tag och jag har fått fokusera mer på det.
Man tog bort hans assistent utan förvarning (telefonsamtal samma morgon) och det blev ingen ny stödperson på ett tag. Lärarna har verkligen försökt ge stöd men då han går i vanlig klass har det inte räckt till.
Nu finns en ny assistent på plats efter dialog med rektor. Jättebra, men mitt förtroende för skolan har fått sej en törn. Det märks att skolan växt med några hundra elever per termin (/läsår??) sen vi flyttade hit :(, tyvärr. Jag trodde att insatsen med elevassistent var tillsvidare när hen fick det, att det inte bara var för en period. (Naivt?:( )
Aspergerdiagnosen går ju inte över, hur kan man tro att allt är fixat efter en bättre period och att man då inte behöver det extra stödet längre? (Övergår mitt förstånd, faktiskt :( )

Aspergare har bättre och sämre perioder. Och de har rätt att utvecklas, precis som alla andra människor, utan att bli av med stöd som får vardagen att fungera.

Den nya assistenten har inga specialkunskaper i Asperger (inte förra assistenten heller), det är inte så många i vanliga skolor som har det. Men så länge L (Aspien ;) är nöjd och kan gå till skolan så är jag nöjd!


Önskar att det fanns någon som hade tid och kunskaper att ha seriesamtal osv. med hen under skoldagen när han undrar varför de andra barnen säger och gör olika saker. Bland annat..! Önskar att hen fick undervisning med "Aspergerpedagogik", anpassat efter hens huvud...

Känner att jag börjat tröttna på vad den vanliga skolan har att erbjuda med så många byten av insatser som han haft under åren.. Nu letar vi skolor med anpassad undervisning för Autsmspektrat. Särskilda Autismspektrumskolor eller skolor med arbetslag och "Autismspektrumavdelning".

Någon som har några tips på skolor förresten??! Inom Storstockholm..?

Igår såg vi förresten filmen Extremely Loud & Incredibly Close. Jag kan rekommendera den till alla Aspergerföräldrar och andra med barn med nfp! Verkligen en jättebra film.
Extremely Loud And Incredibly Close  (DVD)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

SÖDERTÄLJE, Sweden, Sweden
Här har jag har skrivit en del om egna erfarenheter av att använda och sy tygblöjor. Sen har det blivit lite om andra saker som jag börjat sy. Några inlägg om Asperger som vi har i familjen har det också blivit samt lite om EC. Hoppas att bloggen kan vara av intresse och till hjälp för någon. Ha en bra dag!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *