Sidor

söndag 21 oktober 2012

Tutorial: Inlägg till fuzzibunz s i bambuvelour och microfiber

Så här syr du dessa inlägg från mitt blogginlägg den 121014
  • Jag använde ett nytt fuzzybunz small inlägg från Knyt An som mall och klippte ut 3 olika tyglager (använd ett annat inägg som mall om du behöver fler inlägg av den typen) :

inlägg 3 tyglager

Bambuvelouren klippte jag till så att den täckte mallen

microfiberfrotté
Microfiberfrotte 450 g/kvm (man kan också ta flera lager i en  tunnare kvalitet).  Tillklippt  nästan lika stor som mallen,  precis innanför kanten.


Microfibertrasa i 100% polyester. Tillklippt något större än mallen.
  • Sy runt om mellanlagret i microfiberfrotte med overlock eller "falsk" overlock (jag har ingen overlockmaskin utan syr bara med overlocksömmen på min symaskin="falsk" overlock). Trimma kanterna.
  
 
  • Sy fast microfiberfrottelagret i baksidan (microfibertrasan) med raksöm. Sy sedan ett par sömmar genom båda lagren från baksidan, ex. tvärs över på diagonalen eller rakt över uppe och nere en bit ifrån över- och nederkanten, med raksöm eller dekorsöm etc. Här har jag sytt med stjärnsöm


  

  • Nu är det dags att nåla ihop alla lager och sy ihop dem. (Dessa inlägg ska inte vändas så man syr inte med räta mot räta.) Overlocka kanterna och förstärk med smal sicksack längs med kanten om det behövs (jag har gjort det på mina inlägg då jag tycker att det behövs för att de ska fortsätta vara fina efter ett antal tvättar i 60 grader, men det behövs nog inte om du har overlockmaskin då den syr med tätare stygn). 
 sy ihop 



  • Avsluta med att sy genom alla tre lager med raksöm eller dekorsöm ca 3 cm in från kanten eller en mindre oval i mitten och korta sömmar i kanterna, sy detta från ovansidan på ditt inlägg. (Detta gör jag både för att det är dekorativt och för att inläggen ska hålla formen bättre efter tvätt.)   
Mina tvättas i 60 grader då mikrofibertrasorna jag använt här ska tvättas i max 60 grader. OBS! att microfiberfrotten från Myllymuksut jag använt till dessa inlägg behöver tvättas ca 6 ggr för att uppnå en bra uppsugningsförmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

SÖDERTÄLJE, Sweden, Sweden
Här har jag har skrivit en del om egna erfarenheter av att använda och sy tygblöjor. Sen har det blivit lite om andra saker som jag börjat sy. Några inlägg om Asperger som vi har i familjen har det också blivit samt lite om EC. Hoppas att bloggen kan vara av intresse och till hjälp för någon. Ha en bra dag!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *