Sidor

onsdag 25 september 2013

tygis+izak+täljetok=tygiztok

Det är "formeln" för namnet jag använder på bloggen och som jag sätter på tygisarna mm som jag syr.
Om ni undrar vad en täljetok är så är det en gammal benämning på folk i Södertälje. Och vi är lite småtokiga i vår familj så jag tyckte det passade in ;) Izak är förstås namnet på minstingen som jag började att sy blöjor till.


Jag håller på att testa mej fram till en egen prototyp för pocket (eventuellt blir det en AIO-version oxå) med pul. Om jag blir nöjd med den dyker det upp lite bilder. Har lagt till lite bilder i headern på några nyare formsydda och ett ullskal jag sytt (plus lite andra som jag sytt tidigare).

Ofta när jag syr formsydda lägger jag tunn lastin inte bara som resår utan även runtom kanterna på snibbarna etc. Jag tycker det är ett bra sätt att reglera elasticiteten i hela blöjan för att få en bra passform.
Det är ju inte absolut nödvändigt men poängen är att öka stabiliteten i blöjorna som är sydda av väldigt stretchiga tyger, och omvänt så blir blöjan stretchigare då man använder ett stummare tyg.

Jag väntar på fler lappar att märka blöjor och annat med med den här lilla figuren på som jag tycker passar fint till namnet :). Dessa är från nameOn.
Enligt uppgift klarar dessa att tvättas i 90 grader utan problem. Då de är påstrykbara kommer jag att göra egna etiketter av dem att sy på istället för att stryka på direkt på tygisen.

Använder också lappar med mer stilren design från Ikast Etiket som jag är väldigt nöjd med (beställde i maj 2013). De var oxå vänliga nog att svara på mina frågor om tvättråd och informerade om att etiketten jag ville välja kan tvättas i 95 grader. Det kändes viktigt när den ska sitta på tygisar, och etiketterna var oxå prisvärda (dvs. lägre pris än andra likvärdiga).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

SÖDERTÄLJE, Sweden, Sweden
Här har jag har skrivit en del om egna erfarenheter av att använda och sy tygblöjor. Sen har det blivit lite om andra saker som jag börjat sy. Några inlägg om Asperger som vi har i familjen har det också blivit samt lite om EC. Hoppas att bloggen kan vara av intresse och till hjälp för någon. Ha en bra dag!

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *